Alla inlägg den 16 december 2009

Av mooncrazy - 16 december 2009 16:21


Julköttbullar

Ingredienser
Portioner: 8


2 stora lökar
2 msk matfett
1 dl grädde
1 dl mjölk
1 dl ströbröd
1 kg blandfärs
3 tsk salt
2 ägg
2 krm kryddpeppar

2 msk kardemumma
1 1/2 tsk socker
3-4 msk matfett till stekning



Julköttbullar

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Skala och skär löken i bitar. Stek den mjuk i matfettet. Låt löken kallna.
2. Blanda grädde, mjölk och ströbröd i en bunke. Låt det svälla ca 10 minuter.
3. Blanda färsen med salt. Rör ner äggen. Krydda med vit-kryddpeppar och socker.
4. Mixa löken med ströbrödblandningen. Rör ner den i färsen.
5. Rulla färsen till köttbullar som läggs på en vattensköljd skärbräda eller lägg färsen i en spritspåse och tryck ut "bullar" direkt i stekpannan.
6. Stek köttbullarna i omgångar i matfettet i en stekpanna ca 8 minuter eller tills de är genomstekta.



Av mooncrazy - 16 december 2009 12:50

....är det här just nu, solen tittar fram & massor av

snö ute. Vinterkallt äntligen.   Så blir nog ingen

buss hem idag sen, utan en promenad med pulkan.

Stanna vid någon bace & åka lite innan vi går hem &

käkar mellis, få bli varm cholkad & "tomtemacka" idag.

Sonen kallar pågen limpan tomtemacka...det är en

tomte på påsen   

Av mooncrazy - 16 december 2009 12:27

Total virrig idag tror jag, stressade på som 17

för jag skulle iväg, men kom på i tid tack & lov

att jag var ju en timme tidig med att åka iväg.

Snurresprätt igen då *S*

Men hunnit diska & fixat julkorten & städat

hela badrummet. *klappar mig själv på huvudet*

Nu jan jag pusta ut en liten stund iallafall innan

det är dax att åka iväg & hämta sonen.

Vila min fb rygg som la av när jag fixade i badrummet.

Men den brukar ge sig efter ca 10min vila,

magen är i olag då följer ryggen efter.

Av mooncrazy - 16 december 2009 10:52

Kom på idag på vägen hem...hoppsan julkorten ska

ju skickas senast idag. De är klara, bara på med adress

& frimärken, sen skicka dem.

Så fick lite mer att göra nu.

BAra att sätta igång nu då :)

Av mooncrazy - 16 december 2009 10:04

Närmar sig med stormsteg & den efterlängtade snön

kom som ett brev på posten. Åkte pulka till bussen

& dagmamman idag & så mycket enklare än att ha

en trött 3-åring på släp som inte vill gå.   

Han har inte vagnen lägre då vi åker dit, är sällan

han har vagnen numera, är vi typ till ica maxi vill

han själv ha den med inne där, är kanske lättare

att kolla runt på allt folk då.

Han ligger lite efter i utvecklingen vad gäller att prata

& inlärnigen...att förstå olika saker & hur det funkar.

I Januari ska han få börja på habiliteringen en gång i

veckan med andra barn som har lika svårigheter & få

kolla upp hur mycket eller hur lite det är för hans del.

DE får oxå lära sig kommunisera på annat sätt om de

har svårigheter.

b.l.a med tecken....det backade jag för först, han är

ju duktig på att göra sig förstådd.

Men sen har jag tänkt mer på HUR han kommunicerar,

han använder egna tecken...kroppsspråket...när han

inte hittar orden. Men jag är bara så van vid just han

så har inte tänkt på det så mycket mer.

Det är ju hans sätt att kommunicera & är väldigt duktig

på att prata annars med, inte som en 3-åring utan på

SITT eget sätt.Alla ord är inte rätt, men jag förstår

vad det är för ord & säger efter med rätt uttal & då...

antingen nickar han eller så ropar han "bravo mamma"   


Han har sina underbara uttryck för många saker,

han är väldigt speciell i mammas ögon & min underbara

ängel. Älskar honom över allt annat & har han svårigheter

som kommer att sitta kvar i livet så är det hans sätt.

Han kommer alltid vara han & vi är ju eg. redan inne i det

så blir ju eg. inga större förändringar.

Jag fick t.o.m beröm av logopeden på hur vi gör hemma

med talet, då b.l.a med böcer & upprepar det han säger

med rätt uttal....inte säga nej så är det inte utan bara

upprepa.  


Nen funderar på att fixa   kaffet snart & tina upp, mådde

så illa när jag kom hem så blev ett glas proviva. Men nu verkar

det gett sig. MAgen är i olag just nu rejält...tarmarna är inte

glada på mig nu, men hoppas det rättar till sig, fick höja

medicinen ett par veckor nu när det kom tillbaka så SKA ju

ge sig snart.



Presentation


Välkommen till min blogg, är en halvsjukpensionerad Tånårs & småbarnsmamma som förutom barnen gillar att hålla på med div handarbete & pyssel. Skriver det som finns på hjärtat för dagen, gått igenom mycket jobbigt i mitt liv & gör ännu, men försöker leta

Senaste inläggen

Söker du kärlek?

Garntjänst

Kategorier

Läkare utan gränser

Aha Bingo

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Visitors

free counters

Översättare

Arkiv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards